تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو

۴ بازديد

يكي از عوامل مهم در خريد و فروش خودرو، تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو مي باشد. بزرگترين علتي كه سبب مي شود خودرو رنگ اصلي خود را از دست بدهد، تصادف مي باشد. تصادف سبب آسيب به بدنه خودرو مي شود كه در نتيجه ي آن كاهش قيمت خودرو را به همراه دارد. به همين دليل قيمت خودروهاي تصادفي از مجموع تعمير بخش هاي مختلف آن محاسبه مي شود. اگر به دنبال خريد خودروي كاركرده هستيد، از طريق مشاهده آگهي هاي فروش و يا بازديد از مراكز فروش خودرو، حتما با اصطلاحاتي مانند وضعيت رنگ بدنه از قبيل چند لكه و يا دور رنگ و … برخورد كرده ايد. اصطلاحاتي كه تنها جنبه بازاري ندارند و در واقع مي توان گفت تعيين كننده قيمت خودرو نيز مي باشند.

با استفاده از چند عبارت كوتاه مانند دور رنگ و تعداد لكه هاي رنگ روي بدنه مي توان اطلاعات روشني در مورد اتومبيل مورد نظر دريافت كرد. اين كار فرايند تصميم گيري و خريد را ساده تر مي كند. در اين مقاله مي خواهيم در مورد تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو و دلايل افت قيمت خودرو به بحث و تبادل نظر بپردازيم. تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

 

افت قيمت ماشين بي رنگ در اثر تصادف

شدت تصادف بر افت قيمت ماشين بي رنگ تاثير مستقيم دارد. مسلم است كه وقتي تصادف شديدي رخ دهد، افت قيمت ماشين بي رنگ نيز بيشتر خواهد بود. در واقع افت قيمت خودرو در اثر تصادف به فاكتورهاي مختلفي وابسته است كه يكي از آن ها آسيب به بدنه مي باشد. منظور از آسيب ديدگي بدنه قر شدن و از بين رفتن رنگ بدنه و شكل ظاهري آن است. در نتيجه ي اين امر خودرو به صافكاري با رنگ نياز دارد. آسيب ديدگي بدنه حتي بعد از اجراي يك تعمير با دقت نيز منجر به افت قيمت ماشين بي رنگ خواهد شد.

در نتيجه قيمت نهايي يك خودروي تصادفي از بررسي مجموع اقداماتي كه براي تعمير بخش هاي مختلف آن انجام شده است، مشخص مي شود. اين اقدامات مي تواند شامل صافكاري، ليسه گيري، قلم گيري و … باشد. قاعده كلي اين است كه خودروي تصادفي بر اساس شدت تصادف متحمل افت قيمت مي شود. اين افت قيمت از يك سو از طرف بخش هاي فني و از سوي ديگر از طرف بدنه خودرو تحميل مي شود.

تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو

تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو

روش هاي تشخيص رنگ شدگي خودرو

تخيص رنگ شدگي رنگ بدنه خودرو و تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو، در درجه اول وابسته به تجربه و مهارت فرد مي باشد و در درجه دوم نيز نياز به استفاده از برخي ابزارهاي مخصوص دارد. دستگاه ضخامت سنج و يا تشخيص رنگ ديجيتال، از دقيق ترين ابزارها براي سنجش رنگ شدگي خودرو مي باشد. در صورتي كه اين دستگاه را در اختيار نداريد مي توانيد از روش تشخيص رنگ شدگي به صورت چشمي استفاده كنيد، كه براي اين كار در درجه اول به نور مناسب نياز داريد. وضعيت بدنه خودرو را در يك محل روشن و با نور كافي بررسي كنيد.

يك روش جالب براي تشخيص رنگ شدگي خودرو به اين صورت است كه با استفاده از دوربين عكاسي بتوانيد رنگ شدگي را تشخيص دهيد. براي اين كار از بدنه خودرو در محلي كاملا تاريك عكاسي كنيد. فاصله دوربين تا بدنه خودرو حدودا دو متر و زاويه دوربين با بدنه بايد 90 درجه باشد. حتما با استفاده از فلش دوربين عكس بگيريد. جالب است بدانيد كه بافت مولكولي در رنگ فابريك يا اوليه خودرو نسبت به رنگ ‌هاي هواي خشك و … تراكم بيشتري دارد و دليل اين امر نيز حلال و تينر است. در واقع پس از آنكه حلال و تينر از سطح رنگ پايه تبخير شد، رنگ مات شده و مي ‌توان تاثير آن را در انعكاس نور مشاهده كرد. به اين صورت كه دوربين قسمت‌ هايي كه دوباره رنگ شده است را نسبت به قسمت ‌هايي كه داراي رنگ فابريك است، سياه ‌تر ثبت مي‌ كند و به سادگي مي توان اختلاف رنگ را تشخيص داد.

كسب اطلاعات بيشتر: باديفنس خودرو چيست:؟ مزايا و معايب آن

رنگ كارخانه با رنگ تعميرگاه چه فرقي دارد؟

افت قيمت ماشين بي رنگ به اين دليل است كه حتي مجهزترين تعميرگاه هاي صافكاري و نقاشي هم نمي توانند مشابه كيفيت كارخانه خودرو را رنگ كنند. توجه داشته باشيد كه بيشترين علت افت قيمت خودرو هنگامي است كه درب موتور، كاپوت جلو و يا گلگيرهاي جلو اسيب ببيند. در اين حالت حتي بهترين قطعات يدكي نيز با وضعيت ابتدايي خودرو و قطعات اصلي قابل مقايسه نيستند. زيرا موم كاري، زير سازي رنگ و رنگ رويه هرگز كيفيت رنگ فابريك را ندارد و به همين دليل سبب افت قيمت خودرو مي شود.

براي رنگ خودرو در كارخانه از روش كوره اي استفاده مي شود. در روش رنگ كوره اي يون هاي باردار رنگ با استفاده از بار ناهمنامي به بدنه جسم فلزي متصل مي شود، به سطح فلز اسپري مي گردد و روي آن قرار مي گيرد. پس از اين كار فلز در داخل كوره قرار مي گيرد و با اين كار يون هاي جامد ذوب مي شوند و به فلز مي چسبند كه اين امر موجب يكدست شدن رنگ مي شود.

رنگي كه در تعميرگاه هاي صافكاري با رنگ به خودرو زده مي شود، يك رنگ معمولي مي باشد كه در حلال حل مي شود و به صورت مايع در مي آيد. همچنين اين رنگ در فضاي باز به بدنه اسپري مي شود. در اين روش نه تنها انسجام كم مي شود بلكه رنگ به صورت يكدست روي سطح فلز پخش نمي شود و به همين دليل سطح آن مات است.

تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو

تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو

ستون خودرو و تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو

يكي از عوامل تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو ستون خودرو است. آسيب ديدن ستون خودرو بر اثر سانحه تصادف نشان دهنده ضربه ي شديد است. هنگامي كه ستون آسيب مي بيند نبايد قبل از تعمير با آن رانندگي كرد، چرا كه ستون خودرو در پايداري خودرو نقش اساسي دارد و بر روي فرمان پذيري خودرو نيز بسيار تاثيرگذار است. هنگامي كه ستون خودرو با صافكاري به حالت اوليه بازگشت، با توجه به رنگ خودرو قسمت آسيب ديده مي تواند ليسه گيري يا پوليش شود تا لكه هاي به وجود آمده ترميم شوند.

سقف خودرو تاثير رنگ شدگي آن بر قيمت

دومين عامل كه در تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو دخالت دارد سقف مي باشد. از ديگر قسمت هاي مهمي كه هنگام چپ كردن خودرو آسيب مي بيند سقف خودرو مي باشد. سقف را عموما از آلومينيوم و فلزات سبك مي سازند تا وزن خودرو را به حداقل برساند به همين دليل در برابر ضربه هاي شديد از خود مقاومت نشان نمي دهد. آسيب ديدن سقف خودرو حاكي از چپ كردن و واژگوني آن مي باشد كه هنگام خريد خودروي دست دوم بايد به آن توجه ويژه داشت.

سپر خودرو

از ديگر عوامل تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو سپر خودرو است. يكي از قسمت هايي كه به طور مكرر در معرض اسيب قرار مي گيرد، سپر خودرو است. سپر وظيفه محافظت از بدنه و كابين خودرو را در برابر ضربات شديد بر عهده دارد. ترميم سپر آسيب ديده بايد توسط صافكاري حرفه اي انجام پذيرد چرا كه در صورت ترميم ناصحيح پايداري خودرو از بين مي رود. ضربه هاي وارد شده به سپر خودرو به دو صورت فرورفتگي و شكستگي خود را نشان مي دهد. در صورتي كه سپر دچار فرورفتگي شده باشد با استفاده از ميله هاي pdr مي توان آن را ترميم كرد.

 

تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو و جبران افت قيمت خودرو

واقعيت اين است كه جبران افت قيمت خودرويي كه رنگ آميزي شده بسيار سخت مي باشد. اگر بيمه بدنه داشته باشد شايد بتوان اميدوار بود كه تا حدودي اين خسارت جبران شود. اما در غير اين صورت با تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو مواجه خواهيد شد. با توجه به اينكه بعد از يك تصادف آسيب هاي وارد شده به يك خودرو به صورت آسيب به قطعات بدنه خودرو، درب موتور، گلگير هاي جلو و … ظاهر مي شود و جبران اين آسيب هم هزينه زيادي دارد و هم كيفيت ابتدايي را ندارد، بنابراين افت قيمت ماشين بي رنگ بسيار زياد خواهد بود و تقريبا جبران هم نمي شود. به طور كلي قطعات تعويضي و رنگ شدگي بدنه تاثير زيادي روي ارزش ريالي و مالي خودرو دارند، زيرا عمليات تعمير و تعويض اين قطعات بسيار هزينه بر است و نتيجه رضايت بخشي هم ندارد.

 

جمع بندي

افت قيمت ماشين تمام رنگ موضوعي انكارناپذير و كاملا قطعي و حتمي است. بنابراين اگر مالك چنين خودرويي هستيد، به ناچار بايد اين افت قيمت را بپذيريد و اگر مي خواهيد ريسك كنيد و چنين خودرويي را بخريد، حتما بايد حواستان را جمع كنيد كه بيش از ارزش واقعي خودرو با در نظر گرفتن رنگ شدگي كامل آن، هزينه نكنيد. البته يادآوري مي كنيم كه گاهي رنگ شدگي خودرو به دليل تصادف نيست، بلكه اين سن زياد خودرو است كه مالك را مجاب كرده رنگي به سر و روي خودرو بكشد و آن را نونوار كند. به هر حال توجه به سن خودرو نيز الزامي و واجب است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.